İŞÇİ MEMURA AMİRLİK YAPAMAZ
Yasal düzenlemelere rağmen işçi ve memurların birlikte görev yaptığı kamu kurum ve kuruluşlarının bazı birimlerinde işçilerin memurların başına “AMİR” olarak görevlendirilmesi giderek yaygınlaşmaktadır.
Kamunun hiyerarşik yapısını ve çalışma barışını bozan somut görevlendirme işlemi yargıya taşınmıştır.
Genel idare esaslarına göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerinin yerine getirilmesiyle görevli birim yetkililerinin 657 sayılı Kanun’a tabi Devlet memuru olmaları gerektiği açıktır. Söz konusu istihdam ihtiyacı ya 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na göre istihdam edilen devlet memurları arasından ya da 5393 sayılı Kanunun 49’uncu maddesinin altıncı fıkrası kapsamında diğer kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapan memurlar arasından karşılanmalıdır.
657 sayılı Kanuna göre memur ve amir arasında hiyerarşi bulunmaktadır. Dolayısıyla, gerek sözleşmeli personel gerekse 4857 sayılı İş Kanunu’na tabi bir işçi personelin memur ve amiri arasında bir hiyerarşik kademeye konulması veya bir memurun amiri olması mevzuat hükümlerine aykırıdır.
İşçi personele verilen yetkiler de gözetildiğinde işçi amirin kadroya dayalı olarak çalışan devlet memuru hakkında sicil raporu düzenlemesi ya da çalışma planlaması yapması da söz konusu olamayacaktır. Nitekim, memur ile işçi farklı statülere sahip olup farklı kanunlara tabidirler.
Kamu Denetçiliği Kurumu, memurlara yönelik işçi amir görevlendirmelerini incelediği dosyalarda, idareye tavsiyede bulunmakla bu görevlendirilmelerin hukuka aykırı olduğunu vurgulamaktadır. KDK kararlarında; “Devlet memuru ve işçi personelin aynı anda görev yaptığı birimlere 657 sayılı Kanun kapsamında görevlendirilme yapılması ve birim sorumluluğu görevinin öncelikle Devlet Memuru unvanlı personele verilmesi gerektiği, zira genel idare esaslarına göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerinin yerine getirilmesiyle görevli birim yetkililerinin 657 sayılı Kanun’a tabi Devlet memuru olmaları gerektiği” belirtilmektedir.
Eklenme : 23 Ekim 2024